-
Waaaw
“Waaaw!” var det allerførste, Solveig sagde, da vi trådte ind i Nordsøen Oceanariums dunkle univers og pludselig stod ansigt til ansigt med de kæmpestore fisk.
Vi har årskort til ZOO i Aalborg, og det giver halv pris på entréen til Nordsøen Oceanarium i Hirtshals. Det tilbud kunne vi selvfølgelig ikke lade gå til spilde.
Waaaw-effekten stoppede ikke ved akvarierne. Ude på legepladsen ventede en kæmpe blåhval, som man kan gå ind i og rutsje ud af. Det koncept blev grundigt testet af Solveig. Meget grundigt. Mange gange.
Som altid foregik turen på Solveigs præmisser. Selvom der var masser af spændende ting, man kunne have fordybet sig i, havde den unge guide andre planer – og vi måtte bare følge med!
-
Torsdagssnak
På vores eftermiddagstur mødte vi 86-årige Evy, som kom trillende forbi os med rollatoren og straks kastede sin interesse på Bob.
Det viste sig hurtigt, at Evy havde levet et liv med masser af historier på lager. Det, der skulle have været et hurtigt hej og et klap på Bobs hoved, udviklede sig til en snak på tre kvarter om alt mellem himmel og jord: hunde, børn, hofteoperationer, sangkor, demens, tvillinger, ægteskaber, rejser, religion og sikkert et par emner mere, som jeg har glemt undervejs.
Evy havde meget på hjerte, jeg havde god tid, og jeg fik fornemmelsen af, at det var en af de samtaler, der betød noget for hende.

Tidligere på dagen, mens Solveig var i børnehave, var Nanna og jeg til Sissel Edelbo POP-up-salg i Aalborg. Jeg fik mig en ret fed jakke, det samme gjorde Nanna og så havde vi en vest og en sommerjakke med hjem til Solveig.
Det er et tilløbsstykke og jeg kunne forstå på snakken, at mange køber stort ind og videresælger det på de digitale platforme – og ganske rigtigt, kan jeg nu se mange nye Sissel Edelbo varer på platformen Vinted uploadet indenfor de sidste 10 timer og til langt højere priser end de blev solgt for tidligere i dag. Smart måde at tjene penge på.
-
Vi skal ikke hjem – vi skal videre

Solveig har fået forlænget sin daglige tid i børnehaven med lidt over to timer og klarer det i fin stil.
Da hun stadig sov til middag var det naturligt at hente tidligt, men i takt med at middagsluren forsvandt, så var der ingen grund til, at hun kun skulle være der 2,5 time.
De første dage var hun meget meget træt, men nu er det som om hun allerede har vænnet sig til de nye rutiner – og til at være med til ‘samling’ og til at spise madpakke.
Det er mega sejt af vores ellers ret følsomme pige.
I dag havde hun et par dl vand med hjem i gummistøvlerne udover godt humør og en hel rugbrød UDEN pålæg.
I morgen kører mormorbussen igen – men nu med langt kortere vagter!
-
Mellem bygerne
Det har været nogle ret ustadige dage med sol og kraftig regn. Det er dog lykkedes mig at finde huller i bygerne, så vi har kunne kommet i skoven.
Bobben fik sit månedlige bad i går og så gad jeg ikke skulle i skoven i pladderregnvejr – så var indsatsen spildt, men heldigvis fandt vi en time tidligt søndag over middag, hvor vi kunne gå i solskin og tørvejr.
Jeg har opdaget, at han måske er ved at blive døv. Ligger han og sover når Poden kommer, opdager han hende ikke før hun står helt inden i stuen og højt siger hej. Selv har jeg flere gange ledt efter ham, når jeg kommer hjem fordi jeg ikke som vanligt bliver mødt at en glad og forventningsfuld hund, der har hørt at døren går.
På den vis passer vi godt sammen – jeg hører eftehånden også kun det jeg vil høre 😉


Dagen og det meste af weekenden har været ren dovenskab.
Jeg er blevet færdig med sidste ærme på min Flow Loop Cardigan og det plejer at betyde, at man snart er færdig. MEN ikke i det her tilfælde. Der skal nemlig laves en dobbeltstrikket knapstolpe hele vejen rundt … med knaphuller.
Det kostede lige et par mislykkede forsøg med opskriftens tekst før jeg fandt en video, der viste fremgangsmåden, så det var til at forstå – hurra for Kimmie Munkholm.
Nu er jeg færdig med de 5 knaphuller, men der er stadig meget langt igen. Det er ikke så enkelt som at strikke en knapstolpe i rib.
PS: mens jeg strikker ser jeg ‘Shetland’ på DRTV, hvor du lige nu kan se alle sæsoner. Skøn krimiserie, der foregår på de barske Shetlandsøer.
-
Gåsebiller og grøn misundelse

Børnehavepige – snavset og med vildt hår. “Hej mormor!”
Sådan lyder det, når jeg træder ind ad lågen til børnehaven.
Alle ungerne ved efterhånden, at jeg er Solveigs mormor, og da der nok ikke er den store daglige trafik af mormødre på stedet, er jeg ganske enkelt blevet til Mormor.
I går var nogle af de store børn travlt optaget af at fange gåsebiller. Jeg nåede knap nok inden for lågen, før jeg fik præsenteret en hel spandfuld af de små brune biller.
Det gav anledning til en snak om, hvordan billernes larver kan ødelægge en græsplæne. Børnene gik derfra med fornyet kampgejst og en klar mission om at redde børnehavens græs ved at fange endnu flere.
Selv glæder jeg mig over, at jeg ikke længere har en græsplæne, der kan blive angrebet. Jeg husker tydeligt, hvordan jeg på denne årstid kunne sidde på terrassen og se hundredvis af gåsebiller sværme hen over plænen, mens jeg magtesløst så til.
I år har jeg i forkælet min lille gårdhave med et kapilærkassedrivhus, og både tomater og agurker ser ud til at trives ganske fint.
Dog ikke helt på niveau med dem i Podens have. Jeg må indrømme, at jeg bliver en smule grøn af misundelse, når jeg ser deres planter allerede bugner med blomster og små agurker i stor stil.
Måske er mine bare en anden sort, eller også har de simpelthen den hemmelige opskrift på den bedste agurkedyrkning.
-
Kunst der skaber liv
Byens 7. gavlmaleri er begyndt at vokse frem ovre hos min genbo. Om sommeren er det hjemsted for Hals cykeludlejning og jeg er ret sikker på, at det også er temaet for maleriet. Ser han ikke ud til at mangle sin cykel? 🙂

Der er nogle virkelig flotte gavle i byen og helt sikkert værd at gå en tur og kigge på.
Vi har også fået sådan et par sjove ‘vejvisere’ 🙂

I det hele taget er der begyndt at ske rigtig meget i byen.
Sidste år var der for første gang ‘Hals Kunstfestival‘ og det var bla. her, at de første gavlmalerier dukkede op.
Tomme butikslokaler skæmmer en by og derfor har kunstforeningen taget initiativ til at lokale kunstnere udstiller i de tomme vinduer, så der er lys og noget at se på i hele byen.
Vi har fået en ny forening, der hedder ‘Sammen om Hals’ og i aften er der 1. møde i ‘Det grønne nabofællesskab’.
Jeg tror måske, at det er gået op for rigtig mange, at der skal ske noget, hvis ikke byen skal visne helt hen.
For 5 år siden talte en af min venner og jeg om det dalende befolkningstal. Han var sikker på, at Hals var i fremgang og vi aftalte derfor, at jeg satte en aftale i kalenderen 5 år senere og så ville vi tage endnu et kik i Danmarks Statistik. Desværre fik jeg ret i mine mere dystre forudsigelser og befolkingstallet er faldet yderligere på de 5 år.
2021: 2498
2026: 2437Tallene er antal hoveder i Hals sogn.
Nu har vi fremskrevet aftalen til maj 2031 og så tager vi et tjek igen. Måske kan de mange initiativer faktisk gøre en forskel og gøre Hals til en by, man har lyst til at bosætte sig i.

-
Den rene videnskab
De der agurker jeg plantede i mit lille drivhus i pinsen har udviklet sig til et større projekt.
Jeg måtte naturligvis undersøge, hvordan jeg passer dem; skal de beskæres, hvordan binder jeg dem op, hvor meget skal de vandes… det er ikke bare sådan lige og der er rigtig mange holdninger til hvad der er det rigtige.

De må ikke få vand direkte på rodhalsen, men skal stadig vandes oppefra indtil kapilærsystemet er blevet ‘aktivt’.
De ynder direkte sollys, men for meget kan brænde bladene af.
De kan dyrkes på stammen eller på sideskud. På stammen vil de give tidlige agurker, men så er sæsonen heller ikke så lang. Ved at dyrke på sideskuddene forlænger man sæsonen. Jeg tænker, at når jeg nu har to planter, kan jeg vel gøre begge dele.
Indtil videre har de det fint.
Også San Marzano tomatplanten står og ser frisk og sprød ud.
Jeg glæder mig allerede til at høste de første frugter til salatskålen.
-
Flow Loop cardigan
For godt en uge siden startede jeg på Flow Loop cardigan og har været kastet ud i mange nye teknikker, bla. provisional cast on, japanske vendinger og senere venter en påstrikket dobbelt knapstolpe og påsyede lommer.

10 cm inden kroppen er strikket færdig tikker der en mail ind:
Opskriften er blevet opdateret med følgende rettelse: Der er rettet en fejl i placeringen af udtagningerne på de to skuldre fortil, som er afgørende for halsudtagningernes forløb. Der er udelukkende tale om en visuel forskel.
Behøver jeg at sige, at jeg blev en lille smule negativ!?!
Jeg trævler IKKE op, men lever med den visuelle forskel.
-
Pinsesysler
Torsdag morgen stod jeg ved kassen i Jem & Fix i Sæby med en kurv fuld af varer og nul mulighed for at betale på grund af det landsdækkende nedbrud på Nets og måtte derfor køre tomhændet hjem igen.
Jeg var ellers kørt hele vejen til Sæby, fordi de var de eneste, der havde alle varerne på lager – og gik derfra småirriteret og med en temmelig lang næse.
Fredag tog jeg revanche. Nu står der en kapilærkasse ude i haven med tomat- og agurkeplanter og et lille tilhørende “drivhus”. Ikke noget, der kommer i Bo Bedre, men jeg tænker, at agurkerne er ret ligeglade med designet, så længe de får vand og sol.


Der er lidt for blæsende i Hals til at det er nogen fornøjelse at sidde i gården. Bob blæser på blæsten og har fundet sig en lun plads i solen til sin middagslur mens fuglene har travlt med at fylde energidepoterne.

Som altid er det fedtkuglerne, der er mest rift om på denne årstid. Jeg kan fylde nye kugler i hver eneste dag. Min teori er at forældrefuglene har brug for den ekstra energi, der er i fedtet for at have kræfter til at jage mad til den rede fuld af sultne unger, som de har et sted i nærheden.
Det har været dage fulde af praktiske gøremål – jeg klapper mig selv på skulderen, når jeg kommer til aften og ser hvor meget, jeg har fået lavet i løbet af dagen.
Der er stadig en fridag til at få endnu mere krydset af på to-do listen.
God pinse!
-
Driftsforstyrrelser
På morgenturen med Bob døde min mobil – eller dvs. jeg mistede forbindelsen til den podcast, som jeg var i gang med.
Det viste sig, at min leverandør (3/OiSTER) havde problemer i hele landet, så udenfor min egen matrikel var jeg helt offline.
Det varede nogle timer og først k. 12:30 kom der besked om, at problemet var løst.
Offline … det kan også noget!


Jeg skulle bruge formiddagen på at underholde mig med hende Solveig og det er heldigvis helt og aldeles analogt.
Det er et par korte uger – denne og den næste – med kun 4 arbejdsdage i alt. Det er næsten som at holde ferie.
En ferie som skal bruges på at komme godt i gang med FLOW_LOOP_CARDIGAN, som blev udgivet i dag og som jeg havde ventet længe på. Jeg strikker den i Filcolana Pernilla og Camarose Midnatssol fra min lokale garnpusher Kreativiteket.
I opskriften er den strikket i Lang Yarn Yak, men så løber den også næsten op i kr. 2000 og det er langt mere end jeg vil give for en cardigan.
Der er en del – for mig – nye strikketeknikker i den opskrift og det bliver meget sandsynligt et længerevarende projekt, men jeg er kommet godt fra start med den første af mange nye skills: provisional cast on.












