-
Fældet af DNA

Mens vi for snart 4 år siden ventede på Solveig brugte jeg blandt andet tiden på at støtte et Borgerforslag fra Martin, drabsefterforsker i Københavns Politi, som ønskede at give politiet mulighed for at benytte den genetiske slægtsforskning i efterforskning af drab og grov personfarlig kriminalitet.
Året efter blev forslaget vedtaget og har indtil nu hjulpet med at opklare mindst 3 alvorlige forbrydelser, som har ligget i ‘uopklaret’ bunken i mange mange år.
Det gælder blandt andet Hanne With-sagen fra 1990, Bodø-sagen fra 1999 og sagen om Roujan – den 7-årige pige, der i 1995 blev fundet dræbt i en lyskasse i en baggård.
De tre sager er opklaret ved hjælp af slægtsrelaterede DNA profiler i politets egne registre, men jeg hørte Martin Witrrup sige på tv, at man har sendt tre prøvesager til USA – sager, hvor man ikke har et match i politiets registre – og nu vil afprøve at opklare dem ved hjælp af god gammeldags slægtsforskning med opslag i kirkebøger.
Nu har han skrevet en bog om det kæmpe arbejde, der ligger bag at Politiet i dag har adgang til det værktøj. Bogen er velskrevet og Martin Wittrup er glimrende til at forklare processen bag og jeg håber virkelig, at man endelig får has på nogle af de uopklarede drab, der ligger og venter.
Hvem husker f.eks. ikke Stine Geisler og Marcela.
Hvis jeg var gerningsperson ville jeg ikke sidde roligt på stolen.
-
Meget stor mand
Birthe Kjær har fået en revival hos de unge og de skråler med på Sommer og sol, Den knaldrøde gummibåd og i år helt sikkert også på Den danske sommer, som hun laver sammen med Tobias Rahim.
Jeg tabte kæben da jeg så, hvor stor han er – højdeforskellen er ca. den samme som på Solveig og mig 😳
I dag er der ikke meget sommer og sol. Regnen tisser ned over Hals og det virker i det hele taget lidt trist derude.
Så er det godt, at vi er i gang med alle forårsklassikerne og lige om lidt skyder Paris-Roubaix i gang – et af de fedeste cykelløb udover Tour de France.
Det er skøn underholdning på en regnvejrssøndag sammen med kaffe og strikketøj.
-
Hele tre ting
Til morgen havde Bob og jeg en tid ved Dr. Dyr.
Kontrolblodprøve, vaccination og flåtbehandling.


Blodprøven viste stigende stoftskiftehormon T4, men ikke nok og derfor har han nu fået fordoblet sin Eltroxin behandling til 1 tablet hver dag i stedet for hver anden dag.
Det har ellers allerede gjort en synlig forskel. Han har fået hår på brystet og bag ørene – og pelsen på kroppen er langsomt blevet grovere og mere normal for en fransk bulldog.
Det er ikke medicin, der – i rette dosis – har bivirkninger, så jeg har det fint med, at han skal leve med det tidskud resten af sit liv.
Trod sin stigende alder stortrives han… fast plads i sofaen, soveplads ved siden af min seng, det bedste seniorfoder man kan opdrive, masser af ture i naturen og en matte, der har al tid i verden til ham.
Ikke meget ‘hundeliv’ over det.
-
Hals nyt
Aalborg Kommune og Hals Samråd inviterede sammen til en gåtur på Nordsøstien.
Baggrunden var den debat, der har været, siden området blev indhegnet, og der blev sat skotsk højlandskvæg ud for at afgræsse det. En episode, hvor en person fra lokalområdet kom for tæt på en ko og greb fat i dens horn, endte med, at personen blev kastet til jorden og kom til skade. Hvis der ikke allerede var stor modstand mod indhegningen og køerne, så blev der i hvert fald efterfølgende.
Dyrene blev taget hjem igen, men planen var at sætte dem ud på ny her i foråret. Men så gik der politik i den. Få timer før gåturen blev det offentliggjort på Hals Nyt af en lokal Venstre-politiker, at man havde besluttet ikke at sætte køerne ud igen.
Det betyder, at Nordsøstien igen bliver tilgængelig – til glæde for borgere i Hals, turister og alle os, der holder af området.
Venstre og jeg er medstiller på forslaget, og det glæder os – at man har kunnet se, hvor meget området bliver brugt og er til glæde for mange mennesker.
Der er ikke tale om at området ikke er tilgængeligt og der er blevet anlagt en trampesti udenom indhegningen til dem, der ikke føler sig trygge ved at færdes inde blandt dyrene.
Men der blev truffet en huhej beslutning og Venstre høstede lidt point (I kan sikkert sagtens høre hvad jeg synes om det)!
En lokalpolitiker fra Hals deltog i gåturen, men kendte ikke til afgørelsen – og det vil der nok blive stillet spørgsmål ved.


Det var en dejlig tur med en dygtig og engageret naturformidler, som på fineste vis fortalte om bevæggrundene for at sætte dyr ind for at pleje området.
Man kunne have ønsket sig, at flere skeptikere – og måske Venstre-politikeren – havde deltaget.
-
Vårblomst genser

Designet af Klompelompe og strikket i Filcolana Pernilla (french vanilla) og Alva (natur), som er en super lækker kombination til en pige, der ikke synes mohair er så fedt.
I alt har jeg brugt 225 g. garn.
Str. 6 år.Jeg er ikke vild med hverken høje eller dobbelte ribkanter, så jeg har modificeret både hals og manchetter.
-
For pokke Dave
Jeg kunne have sparet mig de tre sække dækbark jeg hentede i går og lagde ud i mit bed – ‘Dave’ har spredt dem udover hele Hals 🙁
Nå, men jeg henter da bare tre nye sække når engang blæsevejret er ovre. Og helt ærligt, hvem havde lige regnet med, at Danmarks Meteorologiske Institut denne gang ikke overdrev som de plejer? Normalt tænker man jo “ja ja, ro på”, men nej, denne gang mente de det faktisk. Det blæser seriøst!
Det er faktisk så voldsomt nu, at Nordjyllands Politi fraråder al unødig kørsel i hele Nordjylland og opfordrer folk til at blive indendøre. Og har man bevæget sig udenfor fortstår man det godt.
Vi med hund skal jo ud på den ene eller anden måde og på vores eftermiddagslufte tur lagde vi vejen omkring havnen – men jeg turde dæleme ikke nærme mig fjorden. Vinden var så kraftig, at det var livsfarligt at komme for tæt på.

Davidsen har mistet deres skilt, det flyver rundt i luften med ting, som ikke er sikret og genboerne er stimlet sammen om et drivhus i en akut redningsaktion.
Vi kørte i skoven, hvor der altid er lidt mere læ, men det blev alligevel en af de kortere ture. Jeg skulle nemlig også nå hjem til afslutningen på Flandern Rundt 🙂
-
Dave er på vej
Jeg var ved Gud ikke sprængfyldt med energi da jeg stod op til morgen, men det lykkedes mig alligevel i løbet af formiddagen at lette rumpetten og at få sat et par krydser på påskens to-do-liste. Jeg traskede ud til XL-Byg (som nu hedder Davidsen) med min lille vogn og fik hjembragt 200 liter dækbark og 50 liter planteskolejord.
Foran huset har jeg et lille bed som jeg ikke gider og det har jeg derfor dækket med filt og dækbark. Men skidtet formulder eller blæser væk og hvert forår må jeg lige supplere med 3 sække dækbark, så det igen ser ordentligt ud derude.
Nu venter jeg på at fronten Dave kommer ind fra vest og passerer i løbet af de næste par dage med en masse blæst til følge. Planen var at gøre gårdhaven forårsklar i påsken, men der er ikke så meget der tyder på, at det bliver vejr til at nusse rundt derude.
Det løber ingen steder og jeg har også projekter, der kan holde mig beskæftiget indendøre.

-
April
Noget af det, der virkelig kan få Solveig til at forsvinde ind i sin egen lille verden, er pensel og maling – og vi har været hele paletten igennem med både vandfarver og akryl.

Den blå akrylmaling med glimmer var absolut favorit, hvorimod hun ikke rørte den neonpink, som jeg ellers nok havde forventet ville falde lige i øjnene.
Jeg har taget vandfarve maleriet med hjem og vil bruge det til noget papirklip.
I dag var hun rødkindet og fuld af spilopper da jeg hentede hende. Og en lille smule hidsig.
Af sikkerhedsmæssige årsager må børnene kun cykle på grusstierne… en regel Solveig åbenbart ser som en daglig udfordring. Hun foretrækker klart at give den gas hele vejen rundt om børnehaven på fliserne og har nul respekt for den nye færdselslov.

Når jeg bliver afløst senere i dag har jeg påskeferie.
Planen er at give gården den helt store forårs-/sommer-makeover: rydde op, skrubbe havemøbler, omplante, fylde frisk jord og bark på – og så har jeg også en god bunke, der skal en tur på genbrugspladsen. Heldigvis mener jeg, at vores lokale har åbent hele påsken, så der er ingen undskyldninger!
-
Gæk gæk gæk
Der landede for et par dage siden et vaskeægte kunstværk af et gækkebrev i min postkasse – tydeligvis fra én med hang til maling og en… lad os sige… alternativ tilgang med saksen.
Nu er spørgsmålet så, om jeg kan gennemskue afsenderen ellers må jeg jo punge ud med et påskeæg. Spændingen er ulidelig!

Ugen byder på tre hele dage med chefen. Arbejdsdagene har dog taget en ny og noget mere… aktiv drejning. Den unge dame har nemlig besluttet, at middagslure er stærkt overvurderet. I hvert fald de fleste dage.
Så farvel til idylliske stunder med fødderne oppe, kaffe i koppen og strikketøjet i hænderne… og goddag til arbejdsdage, hvor jeg bliver kostet rundt og skal synge, bygge Lego og agere IT-support på en iPad, der ikke altid helt viser det chefen forventer.
Kontrakten er uopsigelig, så det er bare at rette ind 😉
-
To af de lange
Garnrester kan bruges til mange sjove ting – her er det rester af uld, mohair og alpakka, der er blevet til et par af de lange.

Jeg ved ikke om det var valgkampen eller resultatet af valget, der gav mig lyst til at strikke sådan et par lange tasker, men nu er de lavet og hænger til tørre… de skal have en snor i en løbegang i toppen og så kan de hænge på badeværelset f.eks. med vat eller vatrondeller i.
De var også en lille overspringshandling fra noget ærmestrik, som jeg ikke rigtig gider. Det er ærmer i str. 6 år, så opgaven burde være overkommelig. Heldigvis skal projektet ikke være færdig i morgen og jeg har ikke ellers nogle ufærdige projekter i kyrven, så jeg tænker, at denne her også bliver færdig.
