• Solveig,  Tumling

    Fredagstur til ZOO

    Hovedattraktionen i Aalborg ZOO er – hvis man spørger Solveig – hverken tigre, isbjørne eller giraffer. Det er i stedet det gigantiske vindmøllehus, hvor man kan stille sig ind og skrige så højt, at folk i den anden ende af Aalborg begynder at kigge mistænkeligt ud ad vinduet. Næsten i hvert fald. Solveig gik til opgaven med en entusiasme, som normalt kun ses hos fodboldfans og børn, der har fået for meget sukker.

    Ellers er hun mest glad for at studere søløver og pingviner både over og under vandet. Aber, giraffer og strudse kan de godt pakke sammen. De imponerede tydeligvis ikke den unge dame i dag.

    Mormor synes nu ellers den lille 11 måneder gamle orangutang Nusa er noget så skøn. Hun er begyndt at bevæge sig lidt væk fra sin mor og vi fik hende også at se uden mor, mens dyrepasseren forsøgte at give hende lidt saftevand.

    Alt det råberi gav selvfølgelig akut tør hals, så det var nødvendigt med en is.

    Vejret var perfekt til en tur i ZOO og det var vi ikke de eneste, der syntes. Der var alt for mange mennesker i haven efter vores mening. Der har været lukket i tre måneder, mens man har lavet noget kloakarbejde og både det og det fine vejr fik selvfølgelig lokket folk af huse.

  • Solveig,  Tumling

    April

    Noget af det, der virkelig kan få Solveig til at forsvinde ind i sin egen lille verden, er pensel og maling – og vi har været hele paletten igennem med både vandfarver og akryl.

    Den blå akrylmaling med glimmer var absolut favorit, hvorimod hun ikke rørte den neonpink, som jeg ellers nok havde forventet ville falde lige i øjnene.

    Jeg har taget vandfarve maleriet med hjem og vil bruge det til noget papirklip.

    I dag var hun rødkindet og fuld af spilopper da jeg hentede hende. Og en lille smule hidsig.

    Af sikkerhedsmæssige årsager må børnene kun cykle på grusstierne… en regel Solveig åbenbart ser som en daglig udfordring. Hun foretrækker klart at give den gas hele vejen rundt om børnehaven på fliserne og har nul respekt for den nye færdselslov.

    Når jeg bliver afløst senere i dag har jeg påskeferie.

    Planen er at give gården den helt store forårs-/sommer-makeover: rydde op, skrubbe havemøbler, omplante, fylde frisk jord og bark på – og så har jeg også en god bunke, der skal en tur på genbrugspladsen. Heldigvis mener jeg, at vores lokale har åbent hele påsken, så der er ingen undskyldninger!

  • Solveig,  Tumling

    Skal vi sove eller hvad?

    Første dage efter ferien – sådan en kan man også have selvom man som jeg har sagt farvel til arbejdsmarkedet.

    Det er en tre dages arbejdsuge, hvor jeg skal hente vores lille Sol i børnehaven. I dag var hun på legepladsen sammen med sin pædagog. De to alene. Solveig havde haft brug for et pusterum fra larmen inde i institutionen og de sad på hver deres gynge og havde det hyggeligt.

    Hun er sød og mild i øjeblikket – måske fordi hun lige har haft ferie. Men middagslur? Det ville hun ikke høre tale om. Hun bliver fire til juli, så måske er hun bare nået dertil, hvor hun ikke længere behøver at sove lur hver dag.

    Efter mere end en time gav jeg op og i stedet for at sove legede vi med Børste på iPaden og hun spiste æble indtil far kom hjem og jeg blev smidt ud 🙂

    Vi tager turen igen i morgen og så må vi se, om der er bedre held med luren.

  • Solveig,  Tumling

    På en iskold torsdag

    Chefen har været en anelse temperamenstfuld i denne uge og har smidt om sig med madkasse og drikkedunk, når den ansatte ikke lige har makket ret.

    I dag var hun dog i det milde hjørne, og efter at jeg havde sunget og lavet fakter til hoved, skulder, knæ og tå cirka 10 gange, bad hun helt frivilligt om at komme op og sove lur.

    Al den fysiske udfoldelse tog pusten fra både chefen og personalet.

    Da jeg trådte ind i børnehaven, var hun midt i et malerprojekt, som selvfølgelig liiiige skulle gøres færdigt.


    Efter en lidt mildere periode er vinteren retur og det var bidende koldt i Hals i dag. En lille smule sne fik vi også.

    Bob er ikke skide motiveret for længere gåture når temperaturen ligger under frysepunktet og så snart vi kommer hjem kaster han sig ind i kurven og under tæpperne.

    Der vil jeg ogaå kaste mig ind nu og se om Danmark kan banke de stærke franskmænd i håndbold.

  • helbred,  Jul,  Solveig,  Tumling

    Virushalløj & børnehavebossen

    Hovedet er tungt, halsen kradser, og både næse og øjne har åbenbart besluttet sig for at løbe på samme tid. Jeg er igen igen ramt af noget virushalløj, og naturligvis lige op mod jul.

    Det er så typisk mig, at man næsten skulle tro, det var planlagt.

    Der er dog stadig lidt over en uge til juleaften, så med lidt held og en hel del hjælp fra apoteket og Matas, når jeg forhåbentlig at lægge elendigheden bag mig.

    I går var ‘chefen’ i ondt lune og jeg kunne ikke gøre noget som helst godt nok. Det er benhårdt at gå i børnehave og man kan blive så træt, at det føles som om hele verden er imod en.

    I dag var hun hentet og puttet til middagsluren inden jeg mødte og da hun efter et par timer vågnede var humøret fint.

    Sådan er det med chefer: lidt søvn, og så er alt godt 😊

  • Solveig,  Tumling

    En fredag med fart på

    Fredagsfridagen blev brugt på en tur i ZOO med mine to yndlingspiger.

    Det er ikke mange dyr vi får set, når vi har Solen med – det handler mest om at prøve at følge med, mens de små ben drøner af sted mod legepladsen i fuld fart.

    De er ved at gøre haven klar til Halloween, så der var spøgelser, gravsten og skelletter over alt – heller ikke det interesserede den unge dame – tilgengæld fandt vi et sted med et springvand og det begejstrer altid.

    Inden vi tog af sted havde jeg hængt nyvasket sengetøj i gården – det ser ud til, at vi får et forrygende uvejr i nat og i morgen, så det var med at få det gjort, mens der var mulighed for at lade det tørre ude.

    Alt i gården er sat ned på jorden, så det ikke vælter så langt. Det er så ærgerligt at stå op til smadrede kukker fordi jeg ikke har været forudseende nok til at få dem sikret.

    Nu kan regnen og stormen bare komme af an – det bliver kun hundelufteturene, der bliver en udfordring for hundene gider overhovedet ikke ud i sådan et vejr – så klemmer de hellere ballerne sammen.

  • Mavefornøjelser,  Solveig,  Tumling

    Pærer og en lille Blæksprutte

    Søndag gik jeg fuldt oldschool og henkogte pærer. I går tog jeg skridtet videre og lavede pæremarmelade – noget jeg er ret sikker på, at jeg aldrig har set på supermarkedes hylder. Jeg er derfor ret spændt på, hvordan det smager på et stykke brød. Hvis det smager godt, trademarker jeg det. Hvis ikke, så taler vi aldrig om det igen.

    Udover pærer er smagsgiverne ingefær, citron og vanilje.

    Jeg havde en lille udfordring for frugten ville ikke rigtig koge ud. De var møre, men stadig i chunky stykker – det endte med, at jeg kort kørte med stavblenderen, så det fik lidt marmelade konsistens uden at bliver helt moset.


    I dag var det Solveigs første rigtige dag i børnehaven – som Blæksprutte sammen med 15 andre børn. Hun kom ret akut i vuggestue og selvom hun blev 3 i sommer fortsatte hun nogle måneder ekstra i vuggestuen.

    Man har brugt de sidste måneder på en indkøring, og da det er samme hus og kendt personale er det gået ret gnidningsfrit.

    Lige bortset fra… da jeg hentede hende i dag. Hendes verden brød kortvarigt sammen, fordi hun ikke måtte gå ind i vuggestuen og deres garderobe, men da jeg sagde vi skulle hjem, glemte hun alt om det – for hun vidste jo egentlig godt, at hendes garderobe nu bor et andet sted.

  • Solveig,  Strik,  Tumling

    Morgen med sten og strik

    Kl. 08:00 tikkede der en invitation ind: “Vil du med i skoven?”

    Som henholdsvis pensionist og småbørnsmor på ferie er det jo nærmest “midt på dagen”. Her opererer vi i vores helt eget tidszone, hvor kl. 6 føles som en god start, og formiddagen allerede er halvt brugt, når andre stadig leder efter deres kaffekop.

    Vi traskede ud på en længere tur i skoven og brugte derefter lige så lang tid på at kaste sten, kogler og smågrene i Den Krogede Bæk.

    Vand har en nærmest magisk tiltrækning på Solveig.

    Hun ville uden tvivl ende midt i bækken, hvis hun kunne slippe af sted med det. Hun ved godt, det er forbudt, men tester alligevel grænserne ved at snige sig med museskridt helt hen til kanten, som om hun håber, at vi er optaget af snak og ikke opdager noget.

    Det var endnu en lun sensommermorgen, og vi så først tegn på andet liv på vej hjem – et par hundeluftere, der vel syntes, vi var lige lovlig friske på det tidspunkt.

    Selv havde jeg været oppe siden kl. 6 og nået at strikke de sidste to omgange på det sidste ærme af min gule Purpurea Sweater. Nu ligger den og tørrer i solen og jeg er aldeles tilfreds med resultatet.

    Jeg glæder mig til, at temperaturen dykker, så jeg kan hoppe i den. For den er altså blevet helt igennem skøn, varm og blød.

  • Solveig,  Tumling

    Farvel til svedeture og fluer

    Det er ikke er så populært at sige, men jeg er en af dem er stornyder, at temperaturen er faldet og nu kun lige runder de 20 grader.

    Kvaliteten af min søvn og mit velbefindende stiger i takt med at temperaturen falder.

    Jeg glæder mig et lille smule til efteråret. Til mørke aftener. Til at være i klædt uld. Til fraværet af flyvende insekter.


    De sidste par uger har børnehaven været som en børnefri baghave – de fleste børn har holdt ferie, og der har været nærmest meditativt stille derovre.

    En dag jeg hentede Solveig, var der tre pædagoger og fire børn. Det må være det, man kalder luksusnormering!

    I morgen er sidste dag, før Solveig går på sommerferie – og det betyder også ferie til hendes mormor (mig!).

    Min lille tjans med at hente hende er en fornøjelse. Vores forhold er blevet tættere, og jeg nyder de små glimt af hverdagsmagi sammen med hende.

    I dag var hun dog ikke ubetinget tilfreds med sin mormor, efter hun vågnede fra sin middagslur – og når man lige er vågnet og ikke helt ved, hvad man vil (og heller ikke kan sige det), ja… så kan verden føles lidt dum.

    Nogle dage er gode, nogle dage er dårlige – og så er der nogle flere dage der er gode!

  • Solveig,  Tumling

    Så blev hun 3

    Familien kom med smil og gaver.

    Solveig fik fine ting – det bedste var nok et badebassin med en rutsjebane og det varede ikke længe inden det blev indviet.

    Hun rutsjede, sprøjtede, grinede og havde en fest. Vandet fløj, solen skinnede og alle grinede med. Det var en rigtig fest – og Solveig var midtpunktet med glade kinder og vådt hår.

    Alle fester burde ende med nøgenløb og skinny dipping 🙂