Ting jeg ikke forstår – episode 369

Lygteføring på nye biler… jeg forstår det ikke!

Jeg undrer mig hver gang, jeg møder en af disse nyere biler, hvor 5 små dioder tæt ved vejbanen udgør kørelyset og baglyset er ikke eksisterende.

Ved de bilister mon hvor svære de er at se?

En af mine kolleger argumenterer, at de rigtige lygter tænder selv i dårligt lys – jeg har bare så mange oplevelser af det modsatte.

Bl.a. i dag kørte jeg hjem i regnvejr. Regnen slår op fra vejen og det gør dem umulige at se før man havner lige oppe i bagenden på dem… og lægger man ud til overhaling skal man være helt sikker på ikke have overset det svage kørelys.

Jeg ved ikke hvad formålet er… men jeg turde ikke køre i sådan en bil.

mogvejr
(min co-pilot har taget billedet)

4 Comments

  • Catarina

    Det er et tåbeligt EU direktiv fra 2012, som går ud på at reducere CO2 udslippet og ved ikke at have automatisk kørelys bag på, kan man spare 5-6 kg CO2. Men det er lovpligtigt at køre med lys i Danmark og bilister der glemmer at tænde det, kan rent faktisk få en bøde. Der er faktisk en del der nu har fået øjnene op for farligheden og får efter installeret det i deres biler og prisen er sølle 300.
    Og du har helt ret, for fra 30. juli 2016 skal alle personbiler i EU automatisk tænde for nærlyset og dermed også baglygterne, når mørket falder på, eller sigtbarheden falder. 🙂
    Men hvorfor det først er fra 2016, er mig en gåde 🙁

  • Lone

    De ved det ikke selv – er jeg blevet fortalt. Kørelys er ikke lovpligtigt i alle EU lande og nyere biler skal spare på alt incl batteriet. Derfor ingen lys i baglygterne. Det skal efterinstalleres hos fx mekanikeren. Har prøvet at køre hjem fra København i buldermørke ad motorvejen og været ved at torpedere en uden lygter. Det er ikke rart!

    • Mette

      Jeg mener at have hørt, at man ændre det igen så biler fra 2016 igen kører med baglygter, netop fordi det er farligt med de slukkede baglygter.

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *