Kunst der skaber liv

Byens 7. gavlmaleri er begyndt at vokse frem ovre hos min genbo. Om sommeren er det hjemsted for Hals cykeludlejning og jeg er ret sikker på, at det også er temaet for maleriet. Ser han ikke ud til at mangle sin cykel? 🙂

Der er nogle virkelig flotte gavle i byen og helt sikkert værd at gå en tur og kigge på.

Vi har også fået sådan et par sjove ‘vejvisere’ 🙂

I det hele taget er der begyndt at ske rigtig meget i byen.

Sidste år var der for første gang ‘Hals Kunstfestival‘ og det var bla. her, at de første gavlmalerier dukkede op.

Tomme butikslokaler skæmmer en by og derfor har kunstforeningen taget initiativ til at lokale kunstnere udstiller i de tomme vinduer, så der er lys og noget at se på i hele byen.

Vi har fået en ny forening, der hedder ‘Sammen om Hals’ og i aften er der 1. møde i ‘Det grønne nabofællesskab’.

Jeg tror måske, at det er gået op for rigtig mange, at der skal ske noget, hvis ikke byen skal visne helt hen.

For 5 år siden talte en af min venner og jeg om det dalende befolkningstal. Han var sikker på, at Hals var i fremgang og vi aftalte derfor, at jeg satte en aftale i kalenderen 5 år senere og så ville vi tage endnu et kik i Danmarks Statistik. Desværre fik jeg ret i mine mere dystre forudsigelser og befolkingstallet er faldet yderligere på de 5 år.

2021: 2498
2026: 2437

Tallene er antal hoveder i Hals sogn.

Nu har vi fremskrevet aftalen til maj 2031 og så tager vi et tjek igen. Måske kan de mange initiativer faktisk gøre en forskel og gøre Hals til en by, man har lyst til at bosætte sig i.

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *