ITIL Foundation V3

Jeg var så træt i går, at jeg ikke tænkte på, at mange nok ikke ved hvad ITIL er og hvad det nu lige er jeg er certificeret i, så her kommer lige en forklaring som jeg har fundet på nettet:

ITIL er et offentligt rammeværk til styring af IT Services, udviklet i 80’erne af Office of Governance Commerce (OGC) i England. Det er nu blevet en velovervejet de facto standard til styring af en forretningsorienteret, omkostningseffektiv IT organisation.
Kurset er et grundkursus inden for IT Service Management og ITIL Best Practice. Kurset gennemgår grundigt de klassiske ITIL discipliner og forklarer deres betydning for virksomheden.
ITIL version 3 bygger videre på version 2, men forandrer sig fra et drifts- og support perspektiv til et Service Management livscyklus perspektiv. Det betyder, at fokus skifter fra IT afdelingens opgaver, til de IT Services, der skal understøtte forretningen.
ITIL version 3 Livscyklus moduler består af 5 hoveddiscipliner:

  • Service Strategy – som i et samspil med forretningen lægger en strategi for udvikling af en IT Service Management portefølje af services, som skal understøtte forretningen.
  • Service Design – som designer og udvikler de services, som indgår i IT Service Management porteføljen.
  • Service Transition – som bringer en IT Service fra udviklingsmiljøet til det operationelle miljø på en sikker og kontrolleret måde.
  • Service Operation – som drifter og supporterer IT Services i overensstemmelse med de aftalte service mål.
  • Continual Services Improvement – som løbende monitorerer og videreudvikler idriftsatte IT Services og IT processerne i overensstemmelse med forretningskravene.

Og så ikke et ord mere om ITIL… jeg har i hvert fald fået nok for en tid!

4 Comments

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *